Kanin kanssa näyttelyihin

Kaikki kanit pääsevät näyttelyyn! Kaninäyttelyt on jaettu kahteen erilaiseen arvosteluluokkaan: ulkomuotoarvosteluun ja pet- eli lemmikkiarvosteluun. Näyttelyt ovat Suomen Kaniyhdistys Ry:n suurinta toimintaa.

Ulkomuotoarvostelussa kania verrataan rodun määritelmään, joten ulkomuotoarvosteluun voidaan ilmoittaa vain tunnistetatuoidut rotukanit.

Suomen Kaniyhdistys ry:n järjestämiin näyttelyiden ulkomuotoluokkiin on Suomessa asuvan näytteilleasettajan oltava SKY Ry:n jäsen ja samalla ilmoittamiensa kanien omistaja. Ulkomuotoluokkiin saa osallistua myös ulkomailta saapuvat vierailevat näytteilleasettajat, jotka ovat oman maansa virallisen yhdistyksen jäseniä. Pet-luokkiin osallistuakseen ei tarvitse olla minkään yhdistyksen jäsen.

Pet- eli lemmikkiluokassa kania arvostellaan lemmikki-ominaisuuksien mukaan eli esim. kuinka se antaa itseään käsitellä ja tutkia. Pet-luokkaan voidaan ilmoittaa minkä värisiä/ rotuisia kaneja hyvänsä, myös paperittomat, kastroidut ja steriloidut kanit ovat tervetulleita pet-luokkaan. Pet-luokan kaneille riittää vasemman korvan tunnistetatuointi.

Näyttelyjen luokat ja ikärajat

Näyttelyissä järjestettävät luokat ilmoitetaan näyttelyn kutsussa. Välttämättä kaikkia luokkia ei ole joka näyttelyssä eli näyttelyyn ilmoittautuessa kannattaa näyttelykutsusta tarkistaa luokat.

Näyttelyyn ilmoittautuminen

Kani ilmoitetaan näyttelyyn näyttelyilmoittautumis-kaavakkeella. Kaavakkeessa on tila mm. kanin nimelle, rodulle, värille, tatuoinneille, vanhemmille, kasvattajalle ja omistajalle. Näyttelyyn ilmoittautumiskaavakkeet löytyvät näiltä verkkosivuilta. Näyttelyilmoittautumiskaavake tulee päivätä, allekirjoittaa ja postittaa viimeistään viimeisenä ilmoittautumispäivänä. Ilmoittautumisen mukaan tulee aina liittää maksukuitti.

Kuinka näyttelyssä toimitaan

nayttelyyn_kuva1Olet ilmoittanut kanisi näyttelyyn. Sinulle postitetaan vahvistuskirje näyttelyä edeltävällä viikolla. Vahvistuskirjeessä mainitaan tuomarit, arvosteluaikataulu, onko paikalla buffettia, ketkä ovat rekisteritatuoijia jne. Mikäli et saa vahvistuskirjettä, kannattaa sinun ottaa yhteyttä näyttelykutsussa mainittuun yhteyshenkilöön. On aina mahdollista, että vahvistuskirje hukkuu postiin/ bittiavaruuteen!

Usein vielä tässä vaiheessa on vapaita hommia työntekijöille. Näitä vapaita hommia voit halutessasi kysellä näyttelyn vastuuhenkilöltä. Työntekijät saavat hyvän mielen lisäksi ruoan.

Saapuminen näyttelypaikalle

nayttelyyn_kuva2Tuo kanisi pienessä kuljetuslaatikossa ja saavu ajoissa paikalle. Mikäli näyttelypaikka ei ole vielä valmis, olisi järjestäjille suureksi avuksi, jos tarjoaisit apuasi. Sitä nopeammin näyttely pääsee alkamaan. Laita kanisi oikeisiin näyttelyhäkkeihin. Kanin tulee olla kokopäivän häkissään. Mikäli poistat kanisi väliaikaisesti häkistä esim. estehyppyä varten, kirjoitathan viestin siitä häkkiin kiinnitettäväksi.

Pet-luokassa kilpailevat kanit ovat koko päivän omissa kuljetuslaatikoissaan. Mikäli
kanisi kilpailee sekä pet- että ulkomuotoluokassa, on kanin oltava ulkomuotoluokan häkissä koko päivän. Ilmoita tästä pet-assistentille, joka huomioi asian kanisi pet-arvostelun ollessa ajankohtainen.

Jos haluat väliseinät näyttelyhäkkiin, tuo mukaasi esim. pahvia, josta voit leikata
paikanpäällä sopivat palaset. Omistajan tulee huolehtia kaninsa juottamisesta ja muusta ruokinnasta. Järjestäjän puolesta näyttelyhäkkeihin tulee purut ja heinät /
oljet. Mikäli tuot omaa heinää, niin siivoathan ne lähtiessäsi pois. Omistaja on
vastuussa kanista näyttelyn aikana sekä kuljetuksista näyttelyyn ja näyttelystä pois. Näyttelyluettelot myydään info-pisteestä tai lipunmyynnistä.

Näyttelypäivän aikana

Sitten kun näyttelypäivä on viimein päässyt vauhtiin, on aika vaihtaa kuulumisia tuttujen kanssa ja katsella arvostelua. Tässä vaiheessa on hyvä ottaa positiivinen käytösasenne. Ethän häiritse tuomareiden, assistenttien ja pisteidenlaskijan työskentelyä kesken arvostelujen. Heidän kanssaan voi seurustella lounastauolla tai kaikkien arvostelujen jälkeen.

Info-pöydän ääressä on henkilöitä joilta sopii kysyä kaikkea mahdollista näyttelyihin ja kaneihin liittyvistä asioista, he istuvat siinä ihan sinua varten.

Mikäli kanisi on saanut ulkomuotoluokassa sinua tyydyttävät pisteet, kannattaa kani rekisteröidä. Lähes joka näyttelyssä on rekisteritatuoija paikalla. He tatuoivat myös tarvittaessa kanin vasempaan korvaan tunnistetatuoinnin.

Mikäli huomaat virheen näyttelyarvostelussa, ota heti näyttelypäivän aikana yhteyttä näyttelyn vastuuhenkilöön tai ulkomuotoluokan päätuomariin. Arvostelussa olevat virheet voidaan korjata vielä näyttelypäivän aikana, mutta ei enää sen jälkeen. Näyttelyn päätyttyä arvostelukorttiin kirjoitettu tulos jää pysyväksi.

nayttelyyn_kuva3Palkintojenjako

Kun kaikki kanit on arvosteltu, suoritetaan palkintojenjako. Pet-luokkien palkintojenjaossa kannattaa olla kuulolla, sillä siellä jaetaan usein paljon erilaisia lahjoituspalkintoja sellaisillekin kaneille, joilla ei ole huippu-pisteitä. Ulkomuotoluokissa ROP (rotunsa paras) ja SERTI (sertifikaatti) ruusukkeet sekä KUMA -nauhat ja -kortit jaetaan suoraan näyttelyhäkkeihin. Kanit kutsutaan Best In Show (BIS) ja Paras Pet Kani kilpailuun (PPK) pöydälle pisteiden perusteella. Best In Show on oma kilpailunsa ja siinä valitaan näyttelyn seitsemän parasta kania. Paras Pet Kani-kilpailussa valitaan näyttelyn viisi parasta Pet kania.

Näyttelypäivän päätteeksi

Näyttelykutsussa on maininta mihin asti kanien tulee olla paikalla yleisön vuoksi. Mikäli et ole saanut erillistä lupaa näyttelyvastaavalta poistua paikalta, et saa ottaa kanejasi näyttelyhäkeistä pois ennen sovittua aikaa. Loppusiivous alkaa heti kun kanit saa poistaa näyttelyhäkeistään. Loppusiivoukseen saavat kaikki osallistua ja siivousvälineitä voi tiedustella näyttelyn info-pisteestä. Järjestäjä on siivousväelle hyvin kiitollinen, sillä näyttelyt tehdään talkootyötä ja kaikkien apu on arvokasta. Mikäli et pysty jäämään loppusiivoukseen, niin siivoathan edes omien kaniesi häkkipaikat.

Vietetään yhdessä hauskoja näyttelypäiviä !