Rekisteröinti ja polveutumispisteet

Kani voidaan rekisteröidä neljän (4) kuukauden iästä alkaen, kun sillä on SKY:n toiminnassa hyväksytty ulkomuotoluokan / rekisteröintinäyttelyn / talliarvostelun hyväksyttävä arvostelu. Laskennalliset polveutumispisteet tulee olla 10 pistettä tai enemmän. Mikäli kanilla ei ole tarvittavaa määrää polveutumispisteitä, voidaan se rekisteröidä rekisteröintinäyttelyssä tai talliarvostelulla kuuden (6) kuukauden iästä alkaen.

Kanilla tulee olla kaksi (2) kappaletta rekisteröintitodistusta (sukutaulu), joissa on alkuperäiset kasvattajan allekirjoitukset. Rekisteröitävän kanin sukutauluiksi ja arvostelukortiksi hyväksytään Pohjoismaisen kanistandardin piiriin kuuluvien jäsenmaiden käytössä olevat sukutaulut ja arvostelukortit. Rekisteröinnin saa suorittaa vain yhdistyksen hyväksymä rekisteröijä. Rekisteröinti maksaa neljä (4) euroa. Rekisteröinti voidaan tehdä jo näyttelypaikalla kanin saadessa arvostelun tai myöhemmässä vaiheessa.

Jos suomalaisen kanin isä ja/tai emä on kokonaan tuntematon, niin kyseistä kania ei voi rekisteröidä. Suomalaisen kanin suomalaisella isällä ja emällä pitää olla tiedossa vähintään seuraavat tiedot: rotu, väri, vk-tatuointi sekä kasvattaja. Kania ei rekisteröidä, jos sillä on identtiset tunnistenumerot molemmissa korvissa esim. Vk: 1234 ja Ok 1234.  Kanilla pitää olla vasemmassa korvassa juokseva tunnistenumero tatuoituna eli jokaisella yksilöllä on uniikki numero. Kokonaisella poikueella ei saa olla sama vasemman korvan tunnistenumeroa. Tuontikaneille ei saa tatuoida oikeaan korvaan oman kasvattajanimen F-tunnusta. Jos F-tunnus on tatuoitu tuontikanille, ei kania voida rekisteröidä. Jos ulkomaalaisen kasvattajan kasvattajanumero on kuitenkin sama, kuin kasvattajan oma, niin asia pitää pystyä todistamaan kanin alkuperäistodistuksella/sukutaululla.

Jokaisessa näyttelyssä on yleensä rekisteröijä paikalla. Lisäksi jokainen voi ottaa yhteyttä ja tiedustella suoraan rekisteröijältä aikaa ja mahdollisuutta kaninsa rekisteröimiseen. Luettelo rekisteröijistä julkaistaan yhdistyksen jäsenlehdessä ja verkkosivuilla.

Tuontikanit

Tuontikani voidaan rekisteröidä myös ulkomaisella arvostelulla. Mikäli kani tuodaan muualta kuin Pohjoismaista, kirjoitetaan kanille Suomen Kaniyhdistyksen tuontikanin rekisteritodistus, joka täytetään käytettävissä olevilla tiedoilla. Tuontikanin rekisteritodistuksia on oltava kaksi kappaletta rekisteröitäessä ja mielellään kopio kanin alkuperämaan dokumentista. Tuontikanilla saa olla esimerkiksi jalkarengas tai vastaava poikkeava yksilömerkintä.

Kanin rekisteröintiehtoihin on tullut seuraavia muutoksia:

Kasvattajan ohjeet

Jokaiselle kasvattamallesi kaninpoikaselle sinun tulee joko tatuoida oikeaan korvaan joko SKY ry:n jäsennumerosi tai F-kasvattajanumero sekä vasempaan korvaan vähintään kolmenumeroinen tunniste tai ainakin merkitä tunnisteet kaninpoikasen rekisteritodistukseen myöhempää tatuoimista varten. Sinun tulee antaa jokaiselle kasvattamallesi kanille kaksi (2) kappaletta rekisteritodistuksia. Rekisteritodistuksen saa jokainen Suomen Kaniyhdistys Ry:n jäsen erillisellä pyynnöllä Kati Lehdeltä (huopakorvat@gmail.com). Rekisteritodistus toimitetaan sähköpostiisi ja on henkilökohtainen. Kirjoita rekisteritodistus täydellisineen tietoineen ja muista allekirjoittaa molemmat kappaleet.

Kaninostajan ohjeet

Tarkista, että saat kanillesi kaksi kappaletta rekisteritodistuksia, joissa on kasvattajan allekirjoitus. Tarkista, että ostamallasi kanilla on tunnistetatuointi molemmissa korvissa. Jos sitä ei löydy, vaadi tunnistenumerot näkyviin rekisteritodistukseen kanillesi mukaan sen myöhempää tatuointia varten. Ei koske lemmikkikanin sukutaulua.

Rekisteröijät

• Back Elina, Pohjanmaa sähköposti: elina.back@gmail.com (även på svenska)
    • Hiillos Dita, Uusimaa p. 040-510 7405
    • Koivunen-Anttila Marika, Satakunta
    • Korhonen Mikko, Pirkanmaa p. 040-077 6274
    • Kujala Janina, Etelä-Pohjanmaa p. 050-385 1885
    • Könönen Anu, Etelä-Savo  sähköposti: hiekkarinteen@gmail.com   (pääkantakirjan hoitaja)
    • Nokelainen Marjut, Kymenlaakso p. 040-731 9646
    • Parviainen Ville, Pohjois-Savo p. 040-771 7884
    • Pokki Jonna Milaya, Pohjanmaa p.040-520 3199 (även på svenska)
    • Saarimaa Jenni, Uusimaa p. 044-297 1925
    • Tuominen Susanna, Uusimaa  sähköposti: hopsontops@gmail.com (also in English)
    • Virtanen Outi, Keski-Suomi p. 040-822 2341

Polveutumispisteet

Täydet polveutumispisteet 20p. Tuontivanhemmasta vähennetään 1p, rekisteröimättömästä vanhemmasta vähennetään 5p ja rekisteröimättömästä isovanhemmasta vähennetään 2p.

Pisteitä ei vähennetä: Puuttuvista tiedoista tuontikanin isovanhempien kohdalla. Ulkomaille rekisteröidystä kanista.

Polveutumispisteitä ei lasketa tuontikanille. Tuontikanin polveutumispisteet ovat aina 0 pistettä.

Esimerkki 1. Täydet polveutumispisteet = 20p.
i. suomalainen kani ja rekisteröity
ii. rekisteröity
ee. rekisteröity

Esimerkki 2. Toinen vanhemmista tuontikani = 19p.
i. tuontikani ja rekisteröity (-1p)
ii. ei tietoja
ee. rekisteröity

Esimerkki 3. Molemmat vanhemmat tuontikanit, toinen rekisteröimätön = 13p.
i. tuontikani ja rekisteröity (-1p)
e. tuontikani ja rekisteröimätön (-6p)
ii. rekisteröity
ee. ei tietoja

Esimerkki 4. Isovanhemmista 2 rekisteröimättömiä = 16p.
i. suomalainen kani ja rekisteröity
ii. rekisteröimätön (-2p)
ee. rekisteröity

Esimerkki 5. Toinen vanhemmista ja isovanhemmista 2 rekisteröimättömiä = 11p.
i. suomalainen kani ja rekisteröimätön (-5p)
ii. rekisteröimätön (-2p)
ee. rekisteröity

Esimerkki 6. Toinen vanhemmista rekisteröimätön tuonti ja isovanhemmista 2 rekisteröimätöntä = 10p.
i. tuontikani ja rekisteröimätön (-6p)
ii. rekisteröity ulkomaille
ee. rekisteröimätön (-2p)