Rekisteröinti ja polveutumispisteet

Kani voidaan rekisteröidä neljän kuukauden iästä alkaen, kun sillä on ulkomuotoluokan hyväksyttävä arvostelu sekä sen laskennalliset polveutumispisteet ovat 10 pistettä tai enemmän. Mikäli kanilla ei ole tarvittavaa määrää polveutumispisteitä, voidaan se rekisteröidä rekisteröintinäyttelyssä kuuden kuukauden iästä alkaen.
Kanilla tulee olla rekisteröitäessä kaksi kappaletta sukutauluja. Rekisteröitävän kanin sukutauluiksi ja arvostelukortiksi hyväksytään Pohjoismaisen kanistandardin piiriin kuuluvien jäsenmaiden käytössä olevat sukutaulut ja arvostelukortit. Rekisteröinnin eli rekisterinumeron tatuoinnin oikeaan korvaan suorittaa yhdistyksen hyväksymä rekisteritatuoija. Mikäli kanillasi on jo kasvattajanumero tatuoituna oikeaan korvaan, saa kani rekisterinumeron vain sukutauluunsa, kahta numeroa ei kanin korvaan tatuoida. Rekisteröinti maksaa 4 euroa. Rekisteröinti voidaan tehdä jo näyttelypaikalla kanin saadessa arvostelun tai myöhemmässä vaiheessa.

Jokaisessa näyttelyssä kaneja rekisteröi vähintään yksi rekisteröintitatuoija. Lisäksi jokainen voi soittaa ja tiedustella suoraan rekisteröijältä aikaa ja mahdollisuutta kaninsa rekisteröimiseen. Luettelo rekisteritatuoijista julkaistaan yhdistyksen jäsenlehdessä ja verkkosivuilla.

Tuontikanit

Tuontikani voidaan rekisteröidä ulkomaisella arvostelulla. Mikäli kani tuodaan muualta kuin Pohjoismaista, kirjoitetaan kanille Suomen Kaniyhdistyksen tuontikanin rekisteritodistus, joka täytetään käytettävissä olevilla tiedoilla. Tuontikanin rekisteritodistuksia on oltava kaksi kappaletta rekisteröitäessä ja mielellään kopio kanin alkuperämaan dokumentista. Tuontikanilla saa olla esimerkiksi jalkarengas tai vastaava poikkeava yksilömerkintä.

Kasvattajan ohjeet

Jokaiselle kasvattamallesi kaninpoikaselle sinun tulee joko tatuoida vasempaan korvaan vähintään kolmenumeroinen tunniste tai ainakin antaa tunniste kaninpoikasen rekisteritodistukseen myöhempää tatuoimista varten. Sinun tulee antaa jokaiselle kasvattamallesi kanille kaksi kappaletta rekisteritodistuksia. Rekisteritodistuksen saa jokainen Suomen Kaniyhdistys Ry:n jäsen erillisellä pyynnöllä Kati Lehdeltä (huopakorvat@gmail.com). Rekisteritodistus saapuu sähköpostiisi ja on henkilökohtainen. Kirjoita rekisteritodistus täydellisineen tietoineen ja muista allekirjoittaa molemmat kappaleet.

Kaninostajan ohjeet

Tarkista, että saat kanillesi kaksi kappaletta sukutauluja, joissa on kasvattajan allekirjoitus. Tarkista, että ostamallasi kanilla on tunnistetatuointi sen vasemmassa korvassa. Jos sitä ei löydy, vaadi tunnistenumero kanillesi mukaan sen myöhempää tatuointia varten.

MUUTOKSIA REKISTERÖINTIIN!

Kanin rekisteröintiehtoihin on tullut seuraavia muutoksia:

Astuu voimaan 7/2016

• Jos suomalaisen kanin isä ja/tai emä on kokonaan tuntematon, niin kyseistä kani ei tulla rekisteröimään B- tai A-luokan arvostelukorteilla, eikä myöskään REK-luokan/ TA :n arvostelukortilla. Suomalaisen kanin suomalaisella isällä ja emällä pitää olla tiedossa vähintään seuraavat tiedot: rotu, väri, vk-tatuointi sekä kasvattaja.

Astuu voimaan 2/2017

• Kanilla ei saa rekisteröinti hetkellä olla identtiset vasemman- sekä oikean korvan numerot esim. vk: 346 sekä ok 346. Jos kanilla on identtiset tunnistenumerot molemmissa korvissa, ei kania voida rekisteröidä.
  • Kanilla pitää olla vasemmassa korvassa juokseva tunnistenumero tatuoituna eli jokaisella yksilöllä on uniikki numero. Esimerkiksi kokonaisella poikueella ei saa olla sama vasemman korvan tunnistenumeroa.
  • Tuontikaneille ei saa tatuoida oikeaan korvaan oman kasvattajanimen F-tunnusta. Jos kyseinen F-tunnus on tatuoitu tuontikanille, ei kani voida rekisteröidä. Jos ulkomaalaisen kasvattajan kasvattajanumero on kuitenkin sama, kuin kasvattajan oma, niin asia pitää pystyä todistamaan kanin alkuperäistodistuksella/sukutaululla.

Rekisteröijät

• Hiillos Dita, Uusimaa p. 040-510 7405
    • Koivunen Marika, Satakunta
    • Korhonen Mikko, Pirkanmaa p. 040-077 6274
    • Laakkonen Annina, Keski-Suomi, sähköposti: annina.hiltunen@gmail.com(pääkantakirjan hoitaja)
    • Korhonen Mikko, Pirkanmaa p. 040-077 6274
    • Nokelainen Marjut, Kymenlaakso p. 040-731 9646
    • Parviainen Ville, Savo p. 040-771 7884
    • Pokki Jonna Milaya, Uusimaa p.040-520 3199 (även på svenska)
    • Tummala Sini, Päijät-Häme p. 040-053 7070
    • Tuominen Susanna, Uusimaa p. 040-964 5040
    • Virtanen Outi, Keski-Suomi p. 040-822 2341

Polveutumispisteet

Täydet polveutumispisteet 20p. Tuontivanhemmasta vähennetään 1p, rekisteröimättömästä vanhemmasta vähennetään 5p ja rekisteröimättömästä isovanhemmasta vähennetään 2p.

Pisteitä ei vähennetä: Tuonti-isovanhemmasta. Puuttuvista tiedoista tuontikanin vanhempien kohdalla. Ulkomaille rekisteröidystä kanista.

Polveutumispisteitä ei lasketa tuontikanille. Tuontikanin polveutumispisteet ovat aina 0 pistettä.

Esimerkki 1. Täydet polveutumispisteet = 20p.
i. suomalainen kani ja rekisteröity
ii. rekisteröity
ee. rekisteröity

Esimerkki 2. Toinen vanhemmista tuontikani = 19p.
i. tuontikani ja rekisteröity (-1p)
ii. ei tietoja
ee. rekisteröity

Esimerkki 3. Molemmat vanhemmat tuontikanit, toinen rekisteröimätön = 13p.
i. tuontikani ja rekisteröity (-1p)
e. tuontikani ja rekisteröimätön (-6p)
ii. rekisteröity
ee. ei tietoja

Esimerkki 4. Isovanhemmista 2 rekisteröimättömiä = 16p.
i. suomalainen kani ja rekisteröity
ii. rekisteröimätön (-2p)
ee. rekisteröity

Esimerkki 5. Toinen vanhemmista ja isovanhemmista 2 rekisteröimättömiä = 11p.
i. suomalainen kani ja rekisteröimätön (-5p)
ii. rekisteröimätön (-2p)
ee. rekisteröity

Esimerkki 6. Toinen vanhemmista rekisteröimätön tuonti ja isovanhemmista 2 rekisteröimätöntä = 10p.
i. tuontikani ja rekisteröimätön (-6p)
ii. rekisteröity ulkomaille
ee. rekisteröimätön (-2p)