RHD-2

Kanien verenvuoto tauti (Rabbit haemorrhagic virus disease)

Mysteerinen tauti alkoi alkukeväästä viemään hengen citykaneilta pääkaupunkiseudulla. Evira sai kuolleita citykaneja tutkivaksi ja kuoleman aiheuttajaksi paljastui virustauti RHD 2. RHD 2 on meille suomalaisille uusi sairaus. Naapurimaat ovat kyseisen sairauden kanssa ”painineet” jo vuosia, mutta Suomi on sairaudelta välttynyt tähän saakka. Kanimaailmassa sairaudesta käytetään useita eri lyhenteitä: RHD, HVD ja RVHD (Rabbit haemorrhagic virus disease).

Virustauti leviää herkästi ja nopeasti- Se leviää suoraan eritteiden välityksellä (virtsa, uloste, muut eritteet), viruksen saastuttaman ympäristö sekä ruuan välityksellä, verta imevien hyönteisin välityksellä sekä villikaneja syövien petoeläimien välityksellä. Virus on todella kestävä; se selviää pakkasessa, selviää ympäristössä pitkiä aikoja sekä kestää hyvin lämpöä.

Mikä on RHD-2?

Kanien verenvuoto tauti (Rabbit haemorrhagic virus disease) on erittäin tarttuva ja kuolemaan johtava sairaus. Virus aiheuttaa kliinisen taudin kaneilla ja sitä on käytetty joissain maissa villikani kannan kontrolloimiseen. Nykyään viruksesta on kaksi kantaa; RHD-1 ja RHD-2. Suomessa ei aiemmin ole taudista tavattu kumpaakaan kantaa, eikä RHD-1 tapauksia ole tiedossa vielä ainuttakaan.

RHD-2 on muunnelma muodon alkuperäisestä RHD-1-viruksesta ja eroaa siitä seuraavilla tavoilla:

• RHD-2-virus tartunnan saaneissa kaneissa ei näy oireita
    jotka ovat tyypillisiä RHD-1-infektiossa, joten sairaus paljon vaikeampi diagnosoida.
  • RHD- 2 tyyppi voi lievempänä viruksena aiheuttaa apaattisuuttaa, ruokahaluttomuutta, keltaisuuttaa sekä johtaa maksan vajaatoimintaan.
  • Vaikka RHD-2 on vähemmän elinvoimainen kuin RHD-1, sen vaikea diagnosoiminen hankaloittaa tilannetta, koska kani voi kantaa tautia pidempään näyttämättä oireita viruksesta.
  • RHD-2 aiheuttaa kuoleman myöhemmin ja pidemmän aikajakson aikana kuin RHD-1:
    Tyypillisesti tämä tarkoittaa 3-9 päivää infektion kanssa joka saattaa kestää jopa 5 päivää 2-6 päivän infektion ja 3-4 keston sijaan, joka on klassisessa RHD-1:ssä.
  • Koska tauti on oireeton tai todella lievä oireinen, vain ruumiinavauksesta voidaan todeta oikea diagnoosi.
  • Ranskassa ensimmäinen RHD-2 tapaus todettiin 2010.

Suomen Kaniyhdistys Ry suosittelee kanien omistajia noudattamaan Eviran ohjeistusta eli välttää kanien ulkoiluttamisessa pihalla sekä tuoreiden ruokien keräämistä riskialueilta. Näyttelyihin sekä muihin tapahtumiin osallistumista ei suositella myöskään riskialueella toistaiseksi. Suomen Kaniyhdistys Ry on peruuttanut näyttelyitä sairauden vuoksi Etelä-Suomessa. Koska virustauti leviää herkästi ja nopeasti, yhdistys kehottaa kanien kasvattajia sekä omistajia toimimaan vastuullisesti, että sairaus ei leviä lemmikkikaneihin.

Suomen Kaniyhdistys ry seuraa kuinka tautitilanne kehittyy ja etenee. Sen mukaan teemme päätöksiä näyttelyiden ja muiden tapahtumien suhteen. Informoimme jäsenistöä tilanteen etenemisestä sekä Eviran tiedotteista.